Zo komt schooljaar 2023 – 2024 ten einde. Ondersteund met quotes uit gesprekken met directies, beleidsmedewerkers en zorgco’s van Kielse scholen deel ik mijn impressies over de kennismaking met het Kiels onderwijsveld. Ik heb echter nog veel te leren. Wat maakt dat ik niet kan garanderen dat er in onderstaande voldoende nuance zit. Het is een weergave van hoe de dingen bij mij zijn binnengekomen. Sowieso was het een uitdaging om het beknopt te houden. Ook dit maakt dat het niet altijd even volledig is, maar iedereen snakt naar vakantie, ik wil niet te veel van jullie tijd in beslag nemen. Ik hoop wel dat jullie alsnog tijd vinden om onderstaande te lezen.
“Geduld! Dat is een troef van onze school.
Naar ouders en leerlingen toe. Het gedrag van
leerlingen is niet optimaal. Kinderen krijgen steeds opnieuw kansen. Naar die
van het zesde leerjaar toe stopt het op een gegeven moment.
Fysieke
en verbale agressie, cyberpesten, ruzies van op het plein en dergelijke. Geen
respect. We zien de leeftijd dalen van slecht gedrag. Er is geen motivatie meer
om te leren, helemaal afgevlakt. Zeer apathisch.”
Ik kreeg de indruk dat voor (Kielse) jongeren scholen meer een ballast zijn. Iets dat ze moeten, maar eigenlijk geen prioriteit is. Het ziet er naar uit de sociale media de verwachtingen foutief beïnvloedt. Met op korte tijd snel veel geld verdienen als toekomst- & ideaalbeeld. Veel leerlingen hebben na school al een ‘baantje’, veelal uit noodzaak. Daar ligt dan de prioriteit.
Jongeren zijn overbevraagd. Nog voor ze aan een professionele loopbaan moeten beginnen…
“Een thema om te
bespreken:
Het belang van
onderwijs naar ouders toe. Meer specifiek dat de kleuterschool meer is dan
‘spelen’, dat er een pedagogisch project met kansen creëren achter zit.”
“Het verschil met Brussel waar ik meer dan 15 jaar gewerkt, heb is gigantisch. Nu, als directeur in een Kielse basisschool, merk ik dat veel ouders geen respect hebben. Er is merkelijk een groot mentaliteitsverschil met wat ik gewend ben.”
Een bewuste juiste school & - studiekeuze is essentieel. Daar loopt het te vaak mis. Ouders zijn zeer bepalend in dit verhaal. Ze zouden voor elke school medestander moeten zijn in functie van hun kind. Daarnaast wordt zo goed als elke school geconfronteerd met leerlingen met extra zorgnoden, leerlingen die niet echt in het regulier onderwijs thuis horen.
“Kinderen met extra zorgnoden in de klas hebben een effect op de andere kinderen, op de zorg en aandacht die de leerkrachten hen kunnen bieden. De reguliere zorg komt daardoor in gevaar, dat weegt wel op een team.”
Secretariaten en leerkrachten doen veel maatschappelijk werk. De grote diversiteit van de buurt maakt dat veel ouders hun weg niet vinden. Zij komen naar school met allerhande vragen en formulieren waar ze niet mee verder kunnen. Niet echt de hoofdopdracht van een school, maar ze doen het toch maar.“Een keer per week een zitting van een sociale assistent zou goed helpen. Wij krijgen heel veel vragen die niets met onderwijs te maken hebben. Veel vragen rond huisvesting. De taal is moeilijk, wanneer de school belt kan het wél, vinden wij er wel een luisterend oor.”
Ik herinner me een zeer gedreven vrolijk duo. Het enthousiasme spatte er van af, ik ben daar zelf helemaal ‘opgeladen’ buiten gestapt. Met de volgende quote van hun directeur:“Eén zorgco is ergotherapeut, een andere toegepaste psychologe. Deze profielen hebben wij hier écht nodig! Zonder hen zouden we het ook niet weten, hoe met bepaalde zaken om te gaan.”
Tussen alle ‘onderbrekingen’ en afspraken door was ze een nieuw vak voor volgend schooljaar aan het voorbereiden. Straf!
“Ook bij ons is er een lerarentekort. We hebben veel leerkrachten die van verder weg komen. De afgelopen jaren vinden die makkelijker dicht bij huis een job. Door de vele files naar en van Antwerpen kiezen ze er dan voor om niet meer bij ons te blijven.”
Een kans ligt in het volwassenenonderwijs. Meer jongeren die hun weg niet in het regulier onderwijs vinden gaan daar naartoe om alsnog een diploma te halen. Met trajectbegeleiders bieden ze elke leerling individuele begeleiding aan. Het is tegelijkertijd een aanpassing, de doelgroep van het volwassenonderwijs is zo wel helemaal anders. Het belangrijkste is dat het een oplossing biedt aan leerlingen die het regulier onderwijs beu zijn maar niet ongekwalificeerd willen uitstromen.
Ik vraag me nu al af hoe ik de dingen eind volgend schooljaar ga verwoorden. Zal het helemaal, een beetje of niet anders zijn…
Opmerkingen, reacties, suggesties: laat maar komen!
Mooie reflectie en mooi werk!
BeantwoordenVerwijderen