Doorgaan naar hoofdcontent

De opsluiting


Het leven van een jeugddienstmedewerker kan hard zijn. Ik ben juist te laat. In het Red Star Line museum hoor ik de laatste noten van de voorstelling door het jong creatief enthousiasme van Fameus vzw. Dus koppel ik het aangename aan het onaangename en zet me met mijn laptop in het café van het museum. En wacht daar op hun laatste voorstelling…

Alhoewel dat wachten niet echt een correcte weergave is. Ik zit vol energie en levenslust te typen en hoop nog even tijd te hebben om een eerste selectie uit de (te) vele foto’s van de avond te maken. Vooraleer ze met de nacht op een zomers briesje wegwaaien wil ik mijn eerste indrukken van de avond neerpennen. Dat is het minste wat ik kan doen als blijk van mijn respect voor de performances die ik juist in de Sint-Pauluskerk en het MAS bijwoonde.

Het is mijn eerste keer vandaag. Nee… vooraleer je ‘stoute gedachten’ krijgt, daar gaat het niet over. Nooit eerder ging ik naar de museumnacht. Twee redenen daarvoor:

Ik kom moeilijk buiten vanaf ik eenmaal in mijn warme nestje zit. Ik zag een wetenschapper op tv die op zoek ging naar de recepten voor een lang gezond leven. Veel sociaal contact is er een van. Hij zei het met tranen in de ogen, want hij moest bekennen dat hij dat eigenlijk niet veel heeft.

Ik kan me voorstellen dat menig wetenschapper veel in zijn eigen hoofd zit, en daardoor onvoldoende tijd met andere mensen doorbrengt. En nee, ondanks het feit dat ik me deels kan vereenzelvigen met hem ga ik me zeker geen wetenschapper noemen.

De tweede reden is dat ik de kriebels krijg van te veel cultureel gedoe. Waarschijnlijk zit dat ook ergens fout in mijn hoofd, want ik moet toegeven dat zo’n avond onder culturo’s wel meevalt. Ik heb in menig gezicht verwondering, blijdschap en verrassing gezien. Dus zo erg kan deze avond niet zijn. Ik ben nu eenmaal een no nonsens persoon die gewoon doen de norm vindt. Uitbundigheid en theatraliteit zijn niet aan mij besteed.


Het is ook mijn eerste ‘de opsluiting’. Want dat is de reden waarom ik vanavond op stap ben, en even zit te verpozen in het café van het Red Star Line museum. Toevallig ook een van mijn favoriete plekken in onze stad. Een museum dat er heel erg toe doet. Maar daar ga ik het nu niet over hebben.


Dus het jonge geweld heeft deze man op gevorderde leeftijd uit zijn nestje gekregen. Al een eerste dikke pluim voor de jeugd!

Wat is dat nu, de opsluiting? Op vrijdagavond werden een aantal jongeren in vier musea opgesloten. Ze brachten er de nacht door en werkten samen een voorstelling uit, die ze aansluitend tijdens de museumnacht enkele keren opvoerden. Dus twee nachten musea voor die gasten.

Voor Fameus vzw, die de opsluiting organiseerde, was het ook een beetje een eerste keer. Ze gingen voor het eerst internationaal. Deze vierde editie sloten ze jongeren uit Antwerpen, Warschau, Tilburg & Manchester op. Dit internationaal gezelschap kreeg de opdracht om per locatie een voorstelling op te zetten. Niet onbelangrijk om er bij te vermelden dat deze jongeren elkaar voordien nog nooit ontmoet hadden. 

Ik trok eerst naar de Veemarkt, naar een van de mooiste kerken in onze stad. Een verborgen parel. Ik wist niet waar ik me aan moest verwachten. Ik moet toegeven dat de eerste voorstelling wel een groot “in your face” gehalte had. Hier werden vooral jonge schrijvers samen gebracht. Woorden liepen als een rode draad door hun performance. In de catacomben en schaduw van de Sint-Pauluskerk een heel anti-godsdienst voorstelling brengen vond zelfs ik als niet gelovige gedurfd. Ik voelde me er met momenten vrij ongemakkelijk bij. Maar ze kwamen er goed mee weg J



Het is me wel meer opgevallen, tijdens toonmomenten van jongeren. De kans dat het niet over koetjes en kalfjes gaat is dan heel groot. Alsof ze de geboden opportuniteit aangrijpen om een voor hen belangrijk thema te belichten. Geen kolder & comedy. Dit is hun gelegenheid, voor hen hét moment om hun boodschap te brengen, want we moeten eerlijk zijn, het zijn toch vooral de volwassenen die het nieuws maken en halen.

Een medewerker van Fameus vertrouwde me toe dat de gesprekken onder de jongeren dit jaar wel heel diepgaand waren. Iets dat ze toeschrijft aan het internationale karakter van het gezelschap. Misschien dat de afstand tussen de jongeren uit de verschillende landen meer veiligheid geeft. Alsof het niet uitmaakt wat je aan elkaar vertelt, of jezelf wat meer blootstelt. Want nadien gaat iedereen terug zijn eigen weg.


In het MAS was de boodschap van wat ze brachten me minder duidelijk. Misschien het resultaat van slaapgebrek en wel heel weinig tijd om een voorstelling op te zetten? Maar op zich maakte het niet uit. Iedereen genoot er van. Zowel de jonge gasten als het publiek. Aan het eind kreeg iedereen nog een lekker vers geschild stukje appel.


En zo kom ik stilletjes aan op het moment om mijn laptop terug dicht te klappen en naar de laatste voorstelling van deze avond te trekken. De foto’s zullen tot morgen moeten wachten…

Wat volgt is een zeer creatieve en veelzijdige voorstelling. Hier is duidelijk dat ook dit museum de jongeren inspireerde. Een verhaal over onzekerheid en het recht om hier te zijn. Gebracht in een  mix van livemuziek, dans, theater en waarschijnlijk nog een paar andere kunstvormen waarvan ik als leek zijnde de terminologie niet ken.


Ik ga in overdrive en maak de ene na de andere foto. Aan het einde van de voorstelling slagen ze er in om alle mensen even aan het dansen te krijgen. Wat tevens een geslaagd einde van dit avontuur is. Al kan ik me voorstellen dat de nacht voor hen nog jong is. Dat ze nog veel na te praten en hebben. Dat er nog één en ander uit hun systeem moet. Het waren ongetwijfeld zeer intensieve 24 uren voor hen.








Reacties

Populaire posts van deze blog

In de hoop weer 'gewoon Daisy' te kunnen zijn...

Voor dit portret trek ik naar mijn oude vertrouwde Zurenborg. De Antwerpse wijk waar ik mijn eerste jaren in Antwerpen doorbracht. Ik herinner me nog de avonden op de Dageraadplaats, op een bankje onder een houten afdak. Het was de afspraakplek voor de lokale jeugd. Later werd dat café Zeezicht. In die tijd was het aantal horecazaken daar zeer beperkt. Veel keuze was er niet. Nu is het er helemaal anders, veel cafés en restaurantjes, een deel van de straten rond het plein zijn autovrij. Wat ruimte voor een leuke speeltuin geeft. Een lichtjestapijt boven het basketbalveld wekt de indruk van een permanent zichtbare sterrenhemel.   Je kan er relaxed op een terrasje plaats nemen terwijl je kinderen zich   in de speeltuin amuseren. Je maakt er kennis met de troeven van leven in een stad, zonder broeierige onaangename drukte. Ooit een wijk in verval, met oude huizen die niemand wou. Te kostelijk om ze te renoveren in te isoleren. Nu een van de hipste wijken van ’t stad. Daisy woont er graag,
De belichaming van hoop? De aftrap In de koffiebar van KdG campus zuid vraag ik het haar: of ik haar portret zou mogen schijven. Op zich niet evident, want het is niet dat we zo’n persoonlijk innige band hebben. We kennen elkaar vooral als collega’s. Maar wie verder leest, zal ontdekken dat er wél een link is.   Ze reageert zeer enthousiast op mijn vraag. Voelt zich zelfs vereerd. Heel begrijpelijk, het idee dat iemand interesse in je toont en daar iets mee wil doen is fijn. Ze is de eerste die ik zal portretteren. Ik kan geen uitgebreid palmares aan portretten als referentie voorleggen. Ik apprecieer dat ze me deze kans geeft. Een portret schrijven is een momentopname, in dit geval gebaseerd op een diepgaand gesprek en eerdere ervaringen die ik met Leen had.  Op weg naar Deurne Soit, het is daardoor dat ik op een zaterdagmiddag in winterse koude van Hoboken naar de andere kant van de stad fiets. Het klinkt misschien spectaculair, maar het valt wel mee. Zo groot is Antwerpen nu ook

Mijn 2023 (best op een groter scherm bekijken)